۵ توصیه برای خرید عطر مناسب

در دنیای امروز یکی از مهمترین مسائلی که روی ارتباطات انسان‌ها تأثیر می‌گذارد، بوی عطر و ادکلن آنهاست؛ به همین دلیل افراد زیادی هستند که عطر و ادکلن خود را به برندی که مخصوص خودشان است، تبدیل کرده‌اند و روی آن حساسیت ویژه‌ای دارند. با وجود این، لازم است برای خریدن عطر نکات مهمی را در نظر بگیریم تا خرید مناسبی داشته باشیم.

برای خرید عطری متناسب با سن، جنسیت، فصل و حتی موقعیت‌های مختلف لازم است مواردی را در نظر بگیریم. به همین دلیل خواندن این راهنما را توصیه می‌کنیم.
١- بهتر است ابتدا قبل از خرید عطر با اصطلاحات رایج دنیای عطر آشنا شوید تا هم انتخابی دقیق داشته باشید و هم کلاه سرتان نرود. ادکلن، ادو تویلت و ادوپرفیوم اصطلاحاتی است که حتما یا از فروشنده می‌شنوید یا روی جعبه همه عطر‌ها مشاهده می‌کنید. تفاوت این مدل‌ها در میزان خلوص ماده روغنی عطر و ماندگاری آنهاست. در واقع ادکلن ماندگاری چندانی ندارد، زیرا میزان ماده روغنی عطر در آن بسیار کم است، اما ادو تویلت ماندگاری، خلوص و همچنین قیمت بالاتری نسبت به ادکلن دارد. از طرف دیگر ادوپرفیوم دارای ماندگاری بالا و از گران‌ترین نوع عطرهاست.
٢- برای خرید عطر و ادکلن حتما به بوی آن‌ها توجه کنید. عطر‌های بسیار تند یا بیش از اندازه ملایم برای هیچ‌کسی مناسب نیست و معمولا طرفداران چندانی هم ندارد. پس شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های شخصی خودتان که آرام و خونسرد هستید یا پرانرژی و فعال، عطر مناسب خودتان را انتخاب کنید. تجربه نشان می‌دهد عطر‌های آرام و تلخ برای افراد خونسردتر و عطر‌های تندتر برای افراد پرانرژی مناسب است.
٣- انتخاب رایحه هم پروسه‌ای پیچیده است و نیاز به سلیقه، تخصص و رایحه‌شناسی دارد. امروزه عطر‌ها در رایحه‌های متنوعی تولید می‌شود، به‌گونه‌ای که هرکسی می‌تواند عطری مطابق با ذائقه خود انتخاب کند. بهتر است بگوییم عطر‌ها دارای نت اولیه، میانی و نت پایانی هستند. به همین دلیل صرفا امتحان رایحه اولیه عطر‌ها هنگامی که در فروشگاه هستید، امتحان مطمئنی نیست. پس باید با رایحه‌های مختلف، از آغاز تا پایان آشنا شوید تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.
۴- برای انتخاب عطر نیاز به زمان دارید و به هیچ عنوان نباید در انتخاب عجله کنید. هربار که عطر را اسپری می‌کنید، رایحه‌ای به مشامتان می‌رسد که به آن نت اولیه گفته می‌شود. کمی بعد رایحه آن اندکی تغییر می‌کند و به نت میانی تبدیل می‌شود و بعد نوبت به نت پایانی می‌رسد. پس در همان لحظه اول که عطری را بو می‌کنید، اقدام به خرید نکنید.
۵- جالب است بدانید که رایحه میانی چند دقیقه پس از نت اولیه منتشر شده و حدود ١٠ دقیقه ماندگاری دارد. برخلاف نت اولیه، این نت از عطر گیاهان میوه‌ای نبوده و معمولا عطر دارچین و میخک را می‌توانید در این نت استشمام کنید. رایحه پایانی، رایحه اصلی عطرهاست و معمولا از مشک، نعناع و چوب وانیل است. این رایحه تقریبا ١٠ دقیقه پس از رایحه میانی ظاهر می‌شود و تعیین‌کننده ماندگاری عطرهاست. در مجموع هم عطر‌ها به چهار دسته اصلی عطر‌های گلی، آروماتیک، شرقی و مدیترانه‌ای تقسیم می‌شوند که می‌توانید بنا به جنسیت، سلیقه و موقعیتی که قرار است از آن استفاده کنید، عطر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

منبع: شهروند


دیدگاهتان را بنویسید